NIEUWE BT’s

Op 18 juni 2024 zijn er nieuwe vergunningen afgegeven voor zowel 2 meter, 70 cm en APRS op zowel 2 meter als 70 cm.

Het vermogen is voor alle vier de zenders 20 Watt ERP op een hoogte van 150 meter in de mediatoren te Lelystad.

Helaas werkt de eigenaar van de toren, Cellnex/ Alticom (de jurist) niet mee in de plaatsing van deze zenders en voelde ik mij genoodzaakt om deze casus voor te leggen aan een advocaat.

Dit is nu al de derde keer dat de eigenaar Cellnex besloten heeft om (onterecht) het bestaan van de radiozendamateurs in de omgeving Flevoland onmogelijk te maken.

Zo zijn zij begonnen met het zonder enig overleg verwijderen van de antennes uit de mast in Almere langs de A6. Nadat wij hierdoor de zenders noodgedwongen hebben verplaatst naar de mediatoren Lelystad hebben zij in november 2022 geprobeerd de overeenkomst in Lelystad te ontbinden. Dit is ze niet is gelukt en zij hebben dit opnieuw geprobeerd tegen eind januari 2024.

Er is nu een meningsverschil ontstaan over het wel of niet bestaan van de overeenkomst.
De jurist van Cellnex/ Alticom/ Broadcast Partners is van mening dat het contract/ de overeenkomst eind februari 2024 is beëindigd en ik ben van mening dat de opzegging juridisch gezien niet klopt en dus nog steeds bestaat.
Omdat de toegang doorlopend (in feite al vanaf november 2022) wordt geweigerd heb ik Cellnex/ Alticom hiervoor tot vier keer in gebreke gesteld en een schadeclaim neergelegd van € 150 per dag.

Zelf weten zij niet wat er in de opstelpunten van Cellnex/ Alticom aanwezig is. Zo huur ik volgens de eigenaar slechts een deel van een 19″ cabinet in de toren Lelystad en dachten zij dat onze antennes in de top van de mast in Almere van een niet meer bestaand radiostation waren.
Later wordt er zelfs door de jurist op schrift gesteld dat ik de (volledige) toren Lelystad huur.
Je kunt je dan afvragen wat al die andere gebruikers in de toren Lelystad hebben te zoeken!

Wat wij werkelijk in de opstelpunten hadden staan daar zijn wij altijd open in geweest. Zo vindt u deze informatie ook al vele jaren terug op deze site.

De woorden die ik hierover zou willen uitspreken voldoen helaas niet aan de fatsoensnormen en deze laat ik dan ook maar even achterwege.

Chris PE1NSL Lelystad

Wordt vervolgd

Update zaterdag 21 september 2024

Tegen de vergunningen is door mij op 15 juli 2024 bezwaar gemaakt bij RDI.
Dit heeft te maken met een onjuist toegekend vermogen voor beide APRS zenders van 13 dBW (20 Watt ERP) i.p.v. 0 dBW (1 Watt ERP). Een dergelijk vermogen op 150 meter hoogte zou immers APRS volledig lam kunnen leggen en is niet gewenst. inmiddels is er toezegging dat dit in de vergunning zal worden aangepast, hetgeen door RDI schriftelijk is bevestigd op 15 augustus 2024.
Verder is voor het tweede feit (zie hieronder) op 15 augustus 2024 aangegeven dat RDI de beslissingstermijn verlengt met zes weken. Ik weet dat de overheid dit mag en hier ook gemiddeld voor 100% gebruik van maakt. Wat ik echter mis is de verwijzing naar het artikel waar zij gebruik van maken. Dit valt onder de noemer juridisch gesteggel waar ik u op dit moment niet mee lastig wil vallen.
Maar als ik even in de agenda kijk dan zou er dus een beslissing moeten komen voor vrijdag 27 september 2024. Of mogen zij daadwerkelijk eerst de eerste periode van zes weken afwachten alvorens de verlenging in gaat en wordt het 8 oktober 2024? Het zal mij benieuwen.

Ja, en dan blijkt maar weer dat ik lang niet alles weet van dit soort termijnen. Laat ik het zo stellen dat ik twijfels kreeg over mijn stelling. Ik heb dan ook een vraag gesteld aan een jurist die dit wel weet.
En dit is het antwoord waar hij mee naar voren komt:

De termijn van zes weken begint te lopen vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken ( in jouw geval zes weken na 18 juni 2024 is  dus  23 juli 2024) .Dus  de  zes weken termijn begint te lopen vanaf 23 juli en eindigt op 3 september 2024.

Wanneer het bestuursorgaan niet binnen de hiervoren  genoemde termijn kan beslissen kan het bestuursorgaan de beslissing voor ten hoogste zes weken verdagen.  In jouw casus is de beslissing op jouw bezwaarschrift met zes weken verlengd hetgeen betekent dat men op 15 oktober 2024  beslist moet hebben“.

Het tweede feit is dat PI2FLD door RDI is opgesplitst in PI2FLD (70cm) en PI3FLD (2 meter).
Op zich niet zo heel spannend, echter heeft RDI ook maar gelijk besloten om voor beide roepnamen twee keer geld te rekenen.
Was het vier jaar geleden nog iets van € 185, is het nu 2x 249 = € 498
In beide situaties hebben we het dan over een periode van drie jaar en een volledig identieke situatie.

Voorheen was het zelfs zo dat we drie vergunningen nodig hadden:
PI1FLD APRS zowel 2 meter als 70 cm
PI2FLD 70 cm 430.2875
PI3FLD 2 meter 145.7375

Ja, maar, dat had nooit mogen gebeuren, dit was een fout van onze inmiddels gepensioneerde oud collega! En nu is er een nieuw beleid!! Ach, het is ook overal hetzelfde, “uit het zicht, uit het hart”.

Beleid rijmt op Overheid! En zo zie je maar weer dat niet alleen de burger niet begrijpt wat de overheid zelf niet meer begrijpt. Is hiermee dan toch opnieuw vastgesteld dat de aarde rond is?

Maar wat gaat er nu gebeuren?
De beslissingstermijn op mijn bezwaar is (?….. volgens artikel onbekend…..?) met zes weken verlengt.

De Call PI1FLD is nadat deze niet meer in ons bezit was (volgens AT niet meer nodig was) vergeven aan de nieuwe DMR repeater in Almere.
Deze call is dan ook niet meer beschikbaar voor APRS zoals voorheen.
Tussen 2 meter en 70 cm wordt respectievelijk onderscheid gemaakt in PI3*** en PI2***
Maar APRS (een digitaal signaal) (PI1***) omvat dan wel weer 2 meter en 70 cm.

Wacht even, een DMR (digitale repeater) 70 cm in Almere valt nu onder PI1FLD (PI1***)
Als daar nu een 2 meter DMR repeater bij wordt geplaatst, valt die dan weer wel onder dezelfde PI1*** (PI1FLD) ? Net als vroeger APRS?

We gaan het nog wat complexer maken. Hogere wiskunde (onkunde) het is maar net waar je de klemtoon legt.
4FM, net als DMR, (digitale shit) waar ik persoonlijk geen voorstander van ben. Maar goed, dat is persoonlijk!
Volgens mij is dit dan weer gelijk gesteld aan APRS, dit kon zowel op 2 meter als op 70 cm onder dezelfde call.

Shittttt, ik raak nu zelf ook een beetje de weg kwijt. Hogere wiskunde? of valt het misschien wel onder complot denken? Laten we er simpel wortel trekken aan toevoegen! Dit is immers iets wat zowel een rekenkundige betekenis heeft als gewoon iets wat de boeren ook doen.

Ik wil mijn PI1*** call terug!!!

Waarom? ik zal u proberen dit simpel uit te leggen.
PI1*** omvat zowel 2 meter, 70 cm, 23 cm en wie weet wat er nog meer bij hoort.
Ja, maar PI6*** omvat ook 23 cm en nog heel veel meer.
Ehhhh, digitaal, hoezo,?
Er zijn combinatie repeaters die afhankelijk van het aangeboden signaal dat zij ontvangen automatisch overschakelen van digitaal naar analoog.
Ja, maar dan zouden daarvoor 2 aparte BT’s moeten komen!!
Hé, op één locatie 2 aparte BT’s op dezelfde frequentie?
Maar dat kan toch helemaal niet!
Die frequentie is dan toch immers al bezet in het beoogde gebied!!

Ja, dat klopt,
Zo zie je dan maar weer dat het verhuren van gebakken lucht enige consequenties met zich meebrengt die je toch zal moeten beheersen.

Was het niet een paar jaar geleden dat radiozendamateurs spontaan een paar jaar lang niets meer hoefden te betalen voor hun vergunning? Alleen de vergunningen voor repeaters kosten toen nog geld. Dit terwijl nu juist die repeaters een algemeen belang dienen en in stand worden gehouden door vrijwilligers. Was de opzet van vrijwilligers niet een soort van onbetaalde baan?
Waarom moet een vrijwilliger dan nu juist betalen i.p.v. betaald krijgen!!!
Nederland schiet een beetje door.

En dan nog wat,
Op 3 februari 2022 en volgens mij ook nog een jaar daarvoor kreeg ik een factuur van destijds Agentschap telecom. Het betrof een combinatiefactuur van zowel mijn eigen vergunning PE1NSL alsook 2. onder 2 Besluit: Betreft dossiernr. 7971651 Tarief Relais- en bakenstations (tijdvak 01-01-2022 t/m 31-12-2022) € 83,00. deze factuur is voldaan op 19 februari 2022. (het totaalbedrag was € 129)


Als u het verhaal hiervoor leest en het ook nog een klein beetje heeft kunnen volgen, dan zal het u niet verbazen dat deze gewone burger (radiozendamateur) wellicht de verkeerde conclusie heeft getrokken; Hé, Relais en bakenstations worden nu per jaar berekend, ach het zal wel, Laat ik maar gewoon betalen, dan gaat het in elk geval altijd “fout”!

Zonder enige informatie worden er bijkomende kosten berekend voor toezicht en wordt dit nergens omschreven. Wellicht dat er ergens iets in een Staatscourant wordt vermeld, echter zal ik deze nooit lezen. Er was mij in elk geval op dat moment niets van bekend.

Ja, en dan verloopt op een bepaald moment de vergunning voor de relaistations.
Ja klootzak, daar moet je zelf op letten!!
Ja, daar heeft u helemaal gelijk in.
Maar heeft u wel eens een verloren dubbeltje geprobeerd te vinden in een beerput?
Sorry hoor, het is geen beerput, maar u bent het toch wel met mij eens dat dit zeer ondoorzichtig is!
Waarom niet gewoon een briefje dat de BT binnenkort verloopt? Net als de APK van een auto.

Afijn, we moeten dus nog even afwachten op de beslissing op mijn bezwaar.
En in de tussentijd durf ik ook niets meer te ondernemen zonder dat ik weet waar ik nu eigenlijk aan toe ben. Ik ben immers een gewone burger die direct wordt gestraft als hij iets onderneemt terwijl er nog geen enkele zekerheid is. Stel, RDI beslist negatief. gewoon omdat ze niet goed weten wat ze hier nu mee aan moeten. Het is immers zeer verwarrend gemaakt. Dan wordt het wat mij betreft een beroep bij de rechtbank. Pardon, voor een bedrag van € 249 naar de rechtbank? Ja, dat klopt. bij mij gaat het niet om die € 249 maar om het principe. En ja, dan is het eerste dat zij zullen zeggen “maar u heeft er toch gebruik van gemaakt”. (u mag het aangekochte binnen 7 o14 dagen terug sturen in de originele ongeopende (verzegelde) verpakking). Waarom ben ik zo voorzichtig geworden? dat leest u hieronder.

Laat ik dan maar even van de gelegenheid gebruik maken om mijn jaren lange ervaring met RDI, Agentschap Telecom en daarvoor de Radio Controle Dienst met u te delen.

Vroeger was ik en stoute jongen.
Van een strijkbout maakte ik een illegaal zendertje.
Vele van de oud gelicenceerde Radio Zend Amateurs weten dit als geen ander.
Ook al moet ik hierbij melden dat velen inmiddels uit het leven zijn gestapt.
Soms gingen zelfs de oude TL buizen bij de buren spontaan branden hihi.

Op 23 november 1987 om exact 02:00 uur gingen bij 19 van mijn vrienden en uiteraard ook bij mijzelf de voordeuren er letterlijk uit. Alleen met mijn deur hadden ze wat meer moeite. Deze was RCD proof.

Ik zelf werd (volgens mij met een zak over mijn hoofd) afgevoerd en mocht de huiszoeking die tot 09:00 uur heeft geduurd niet meemaken. Gelukkig had ik nog wel de gelegenheid om mij aan te kleden.
Voor deze actie had de overheid 149 politieagenten nodig en een aantal opsporingsambtenaren (volgens mij alle opsporingsambtenaren) van de radiocontroledienst.

Alles waar ook maar een druppeltje koper aan zat werd in beslag genomen. hieronder ook een aanzienlijke hoeveelheid antieke verzamelobjecten zoals audio buizenversterkers van Phillips en de bijbehorende luidsprekerboxen met piepschuim konen van vier cm dik, een complete verzameling telefoontoestellen, velen nog nieuw in doos die eigendom waren van destijds PTT.
Wat heeft dit te maken met radio? of komt dat omdat ik zelf heb verteld dat ik van een strijkbout een illegaal zendertje maakte? Nee, dat kan niet want dat verhaal komt van dit moment en was in 1987 nog niet bekend. Even ter verduidelijking over de telefoons die eigendom waren van destijds PTT; Ik heb gewerkt bij PTT vanaf 1 januari 1979 tot 1 juni 2011. zodoende had ik een voorraad.

Het destijds gebruikte wetsartikel was artikel 140 (het medewerken aan een rechtspersoon die tot oogmerk heeft het plegen van misdrijven) een zogenaamd kapstokartikel waar ze alles mee konden doen (a licence to kill).

Waarom? ik (wij) maakte gebruik van gebakken lucht (die overigens de staat vele miljoenen opleveren) om onze muziek te horen te brengen op de radio’s waar u als burger geld voor heeft moeten uitgeven. (wij waren destijds de echte radiopiraten) en dat much niet!!!

Vier dagen en zes uur hebben we met zijn allen in het schavot gezeten. verdeeld over verschillende politiebureaus in Amsterdam.
Ik heb nooit iets van mijn spullen terug gekregen, Ik ben ook nooit veroordeeld. En een vergoeding voor het (zoals achteraf is gebleken) onterecht te hebben vastgezeten heb ik ook nooit gekregen. Ik denk er al ruim 35 jaar aan om alsnog mijn spullen terug te vragen. Zij vertegenwoordigen immers een totaalbedrag van FL 1.200.000 met aftrek van de daarvoor in beslag genomen goederen. De overheid had er zo’n teringzooi van gemaakt dat niemand wist hoe en wat er gedaan was. op een bepaald moment kreeg ik een in beslagname lijst van andere radio piraten stations toegestuurd.
Ja, en met dat soort fouten wil je natuurlijk niet meer jezelf in de openbaarheid vertonen.
Alle zaken werden geseponeerd (ter verjaring opgelegd).
Maar waar zijn mijn spullen gebleven? wanneer krijg ik deze eindelijk terug?
Wellicht zal ik er een keer achteraan gaan als ik wat minder rechtszaken heb lopen.
Of mij dat gaat lukken voordat ik hartstikke dood ben? Daar durf ik u geen antwoord op te geven.
Ik heb sterk het vermoeden dat de ambtenaren die er destijds zo’n teringzooi van hebben gemaakt nu werken bij Cellnex Telecom. Ze weten daar immers ook niet wat ze in huis hebben.

Enige tijd later vervulde ik een functie waarbij ik alle politiebureaus in heel Nederland als technisch medewerker binnen liep en was ik in belangrijke mate verantwoordelijk voor zeer streng beveiligde communicatiemiddelen van de overheid. Overigens helemaal niets mis mee, je bent immers geen crimineel, je werd alleen maar als een crimineel behandeld, je draaide een stukje muziek waar iedereen die dat zou willen naar kon luisteren.

Maar goed, de strekking van dit betoog:

De vergunning was verlopen.
De zenders in de toren stonden nog aan.
Opnieuw was ik dus weer een piraat.
Dat much niet en ik wilde de zenders uit zzzzzzzzzzzzzz
De toegang werd mij geweigerd
Wie begaat op dat moment de overtreding (het misdrijf)?
Wat kan ik hier aan doen?

Een herhaling van feiten zoals in 1987 wilde ik natuurlijk voorkomen.
De wetgeving is aangepast.
Vroeger was het in bezit hebben van radiozendapparatuur zonder de benodigde vergunning verboden.
Tegenwoordig mag dat wel en is alleen het in gebruik stellen zonder vergunning verboden.
Het is zelfs een misdrijf.

Vroeger was de eigenaar de overtreder.
De patat werd uit de beste aardappel gesneden, zorgvuldig voorbereid en als delicatessen genuttigd.
Tegenwoordig is de eigenaar van het object waar de illegale zender actief is verantwoordelijk.
In feite was dit op 4 februari 2024 (het moment waarop mij de toegang werd geweigerd) de eigenaar van de toren Lelystad (Cellnex / Alticom)
Omdat Cellnex mij gegarandeerd hiervoor aansprakelijk zou willen houden heb ik hiervan melding gemaakt bij RDI met het verzoek actie te ondernemen tegen Cellnex.
RDI heeft getracht direct toegang voor mij te verkrijgen tot de toren om in elk geval een einde te maken aan de illegale situatie.
Omdat RDI zich niet als stok wilde laten gebruiken om een hond (Cellnex / Alticom) te slaan hebben zij mondeling een gedoogbeleid uitgesproken tot aan het moment dat ik de toren in mocht (18 maart 2024)

En daar sta je dan als burger tegen deze enorm grote ondernemingen waarvan een deel de titel overheid met zich mee draagt.

Je betaalt zonder dat je het weet een behoorlijk bedrag voor toezicht terwijl je meestal zelf de stoorzender opspoort. En als er dan iets mis gaat waar je zelfs niets tegen kan ondernemen omdat de toegang wordt geweigerd (een vreemd van frequentie verlopend signaal dat regelmatig langs kwam op 145.1375 en waarvan ik zeker ben dat dit signaal vanuit de mediatoren Lelystad zelf afkomstig is, maar buiten de toren niet meetbaar is, daar kun je niets tegen doen als je de toren niet in mag. Als de zenders zonder vergunning actief zijn dan wordt dat niet opgemerkt. En als je dit dan zelf meld, dan wordt er niet handhavend opgetreden.
Waarom moeten de beheerders van een BT dan extra betalen voor toezicht als daar toch niets mee wordt gedaan? Ach ja, gebakken lucht is goud waard maar toezicht zelf een verlieslijdende bezigheid.

Eerst maar even al deze informatie tijdelijk uit mijn hoofd verbannen om op een later tijdstip deze organisaties te laten weten wat deze burger nog meer in zijn mars heeft.

En tot aan dat moment zal u het even zonder de repeaters in de Flevopolder en omstreken moeten doen.

Ik zelf heb besloten om in elk geval tijdelijk te kiezen voor een andere (deze) vorm van communicatie omdat de hoogfrequent techniek mij op dit moment wordt onthouden.
In eerste instantie had ik gekozen voor cellnex-telecom.nl en cellnex-telecom.eu

Omdat de jurist van Cellnex/ Alticom deze namen niet pakkend genoeg vond en zijn collega’s volgens hem moeite hadden met het openbaar maken van alles wat er over en weer gezegd is, heb ik op advies van de jurist gezocht naar beter pakkende namen.
Toen uiteindelijk de jurist commentaar gaf op mijn voornemen om de situatie bespreekbaar te maken in een praatprogramma op SBS en mijn goodwill om bovengenoemde sites te verlaten (zogenaamd na een sommatie) heb ik bovengenoemde sites weer geactiveerd.

De nieuwe sites zijn onder andere radiotorens.nl en mediatorens.nl
Maar daar bleef het niet bij, ook al was dit een goed begin.
Het gedrag van Cellnex/ Alticom (met name de jurist) is zo buitensporig dat ik gemeend heb te moeten zoeken naar domeinnamen die dan weer beter aansluiten op het gedrag van de tegenpartij. Deze namen houd ik nog even voor mij, echter een goed verstaander heeft slechts een half woord nodig. Dus mocht je je vervelen omdat je net als ik een deel van je hobby is afgenomen, ik zou zeggen leef je uit op het World Wide Web. Het zijn er buiten deze en de genoemde nog vijf.

Op donderdag 26 september 2024 lagen er twee enveloppen in de brievenbus met in elk de vernieuwde vergunningen voor PI2FLD en PI3FLD.
Het vermogen voor APRS is aangepast van 13 dBW (20 Watt ERP) naar 0 dBW (1Watt ERP).

Jammer dat er in het andere deel van mijn bezwaar nog geen beslissing is genomen, maar als het goed is dan zou ik daar vandaag (27-9-2024) of wellicht voor 8 oktober 2024 uiterlijk antwoord op moeten krijgen omdat de verlengtermijn van zes weken na het versturen van de verlengbrief gisteren is verstreken. (dit bleek achteraf dus niet zo te zijn, maar waarom zou je fouten verwijderen? ik ben toch ook maar gewoon een mens die er op zijn tijd naast kan zitten)

Nu we het toch over datums hebben, dan is dit ook wel een leuke.
Op 15 juli 2024 heb ik schriftelijk bezwaar gemaakt.
Op 7 juli 2024 heeft RDI mij overvallen (gebeld) om dit bezwaar te bespreken.
(Back to the future) Althans, zo staat het op papier.

Kennelijk heeft Cellnex/ Alticom toch niet al die mensen die er een rommeltje van maken bij de overheid overgenomen.

Op 2 oktober kwam er een pakket van de Belastingdienst Groningen Cascade waarvoor ik mij moet legitimeren en tekenen. Achteraf wilde de postbode toch geen legitimatie zien. (de tuinman die ik niet heb heeft getekend)
Met geknepen billen met de vraag wat heb ik nu weer met de belastingdienst?
Een doos gebak? waar heb ik dat aan verdiend?
Een nieuw huis omdat de vorige verloren is gegaan door een foutje van de overheid?
Of moet ik misschien iets terug betalen?

Nee hoor, het was gewoon een aangetekend stuk van RDI. (de beslissing). En hij is ruim op tijd.

Omdat ik vandaag ook al een afspraak heb met mijn advocaat inzake de mediatoren houd ik het even kort:

  • Bezwaar inzake het vermogen APRS is gegrond verklaard
  • bezwaar tegen dubbele vergunning (PI2 en PI3) is ongegrond verklaard
  • Opmerking over vergoeding toezicht zou volgens RDI ongegrond zijn, dit was juridisch gezien ook nog geen formeel bezwaar

Een beroep tegen de beslissing zal zoals ik het op dit moment zelf zie niet ontvankelijk worden verklaard.
Het hoe en waarom daar kan ik op dit moment niets over zeggen op basis van de term “zwijgen is Goud”.
De tekst die hieronder heeft gestaan heb ik op advies van de jurist om die reden tijdelijk verwijderd.
Ik verwacht u over een week of zes meer informatie te kunnen verstrekken.

Lelystad, zaterdag 21 september 2024

Wordt vervolgd.